kata-kata pilihan



* blog sedang dalam proses update..... 18 februari 2011

Friday 13 June 2008

39 Wahai datuk datuk....berfikirlah guna akal... bukannya guna kepala lutut....


PUTRAJAYA: Pengusaha kantin sekolah yang menaikkan harga makanan akan ditamatkan perkhidmatannya berikutan tindakan itu melanggar kontrak perjanjian dengan Kementerian Pelajaran.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, berkata mereka tidak boleh bertindak sewenang-wenangnya menaikkan harga makanan di kantin sekolah kerana harganya sudah ditetapkan dalam perjanjian berkenaan.

Tambahan pula, kebanyakan makanan dijual di kantin sekolah barang terkawal seperti beras, tepung dan gula. Barang ini tidak terbabit dalam kenaikan harga,” katanya.

* ni contoh seorang pengarah yang guna kepala lutut untuk berpikir. Kenapa kerajaan tak cari org yg betul-betul layak menjadi pengarah atau setidak tidaknya cari la org yg boleh berfikir untuk dibg datuk?

Datuk ni mungkin tidak pernah bersekolah. Tak pernah ako tengok kantin hanya jual nasi, air gula dan jemput-jemput kosong untuk pelajar. Wahai KPP, beras 15% dikatakan beharga RM16 utk 10 kilo. Korang pergi cek tak kat pembekal?, beras yg diorg bekalkan adalah jenis 10% hancur yg berharga RM28 untuk 10 kilo. Then gula.... gula pun dah mula ada malaun sorok. Korang sedar tak? mane le nak sedar kan. Tahun depan di awal tahun pun pengilang nak naikkan harga gula. Tepung gandum pulak dah naik sekilo RM2.90. Dah sudah ada pasaraya sorok bekalan. Tau tak? tak tau kan.... bodoh nye.... malu je ada pangkat.. tapi otak cetek...

Dan kepada pengusaha kantin... korang tak payah le naikkan harga... kurangkan kuantiti makanan pun dah ok. Kalau nak naikkan terpulanglah.. sebab bila KPP nak spot cek dia akan bawa serombongan ke kantin. Korang akan tahu lebih awal....Jangan risau.....

4 comments:

:::jillian de jill::: said...

dorang apa pikir... apa peduli.. kuarga sendiri senang sudah lah kan...


beras barang terkawal?
gula barang terkawal?
tepung barang terkawal?

terkawal lah sgt... harga tetap naik...

iena said...

btul la 2 terkawal.....derang la kawal...bl perlukan duit derang kwl la kasik naik....

KeL@T said...

busyuk punya olanggggg...

ixora said...

itu la pasal..nk makan nasi pn tak kenyang skrg nih..=(